FAQ

Nedan kan du hitta svaren på de vanligaste frågorna vi får.

Om du har en fråga du inte hittar svar på är du varmt välkommen att höra av dig till vår vänliga kundtjänst som kan svara på alla dina frågor eller om du har förslag på frågor vi kan lägga till på den här sidan


KLOCKOR


Ja alla våra klockor är 100% äkta. Vid köp av en klocka får du ett garantihäfte/bruksanvisning, detta häfte tillsammans med kvittot/bekräftelsen är ditt äkthetsintyg.  Det finns inga unika serienummer på klockorna utan du vet att de är äkta för att du köper från en pålitlig återförsäljare.

Du kan gå till en urmakare som kan reglera armbandet åt dig. Tänk på att gå till en auktoriserad urmakare som säljer samma märken då vissa klockor kräver speciella verktyg och kunskaper. Observera att keramikklockor är väldigt känsliga så det är väldigt viktigt att en kvalificerad urmakare reglerar en sådan klocka. Det går inte att ångra ditt köp om du har förminskat armbandet inom din ångerperiod. Mejla oss en bild på kvittot så får du 100:- tillgodo på ditt nästa köp.

Kom ihåg att alltid spara de borttagna länkarna.

Det finns ingen garanti på batteriet och ibland kan det ta lång tid från det att klockan tillverkas och batteriet sätts i tills att den kommer till en kund. Om batteriet på din klocka tar slut inom ett år från det att du hämtat ut paketet kan du gå till en urmakare som säljer det klockmärke du har köpt, de kan byta ditt batteri.

Mejla in en bild på kvittot så får du 100:- tillgodo som ersättning för batteribytet som du kan använda vid ditt nästa köp hos oss.

Om du har köpt en klocka som är i materialet keramik är det viktigt att känna till att likt kaffekoppar, är den inte lika stöttålig som klockor i tex metall.

Däremot är keramik väldigt reptåligt och behåller sin färg och lena yta mycket bättre än metallklockor. Tänk på att använda din fina keramikklocka varsamt och utsätt den inte för hårda stötar.

Din klocka innehåller finmekaniska delar som är sammansatta med största möjliga precision. Oavsett om du köper billiga klockor eller dyrare modeller, för att den ska fungera under en längre tid samt att du ska få ut bästa möjliga glädje av din klocka bör punkterna nedan följas:

  • Undvik att utsätta din klocka för extrema förhållanden som direkt solljus, extrem värme eller extrem kyla. Extrem värme eller kyla kan orsaka att klockan inte fungerar som den ska samt förkortning av batteriets livslängd.

  • Undvik att utsätta klockor för fukt om de inte är markerade med 10 eller 20 ATM. Använd aldrig tryckknapparna eller kronan när klockan är fuktig. Skulle du få vatten eller kondens i klockan bör klockan undersökas omedelbart av en auktoriserad urmakare även om kondensen ser ut att försvinna, komponenterna i klockan kan bli skadade av detta.

  • Kondens i klocka. Plötsliga temperaturväxlingar kan göra att det uppstår undertryck i klockan, vilket kan orsaka kondens. Om detta inträffar  kan man se vätska innanför glaset. Om vätskan inte längre syns betyder det inte att luftfuktigheten har försvunnit. Klockan måste snarast lämnas in till en urmakare, som kan öppna klockan och avlägsna fukten. Fukten kan tränga in i själva urverket och klockan kan gå sönder. Inte ens klockor märkta med 10 eller 20 ATM är skyddade mot temperaturväxlingar . Kondens kan t.ex. uppstå om du går från minusgrader utomhus till hög inomhustemperatur eller förvarar klockan i badrummet medans duschen används. Att detta uppstår inuti en klocka är alltså inte nödvändigtvis ett fabrikationsfel, och klockan kan därför inte alltid reklameras. Detta avgör tillverkaren.

  • Undvik stötar och slag mot klockan. Din klocka är konstruerad för att klara normalt användande. Man bör inte sova med klockan.

  • Undvik att använda parfym, tvål eller andra kemikalier som kan skada din klocka. Det kan orsaka missfärgningar, förändringar eller annan skada på boett, länk/band eller övriga delar. Undvik att använda armband på samma arm som klockan, då detta repar samt sliter på doublén. 

  • Undvik magnetfält eller statisk elektricitet som kan skada klockans mekanism. Normalt sett påverkas inte klockan av t.ex. hushållsapparater som tv, stereo etc.

  • Håll klockan ren. Rengör den med en mjuk trasa och vatten (bara om den tål vatten). Skölj av klockan efter att den varit i salt- eller klorvatten. Länken bör rengöras med jämna mellanrum för att behålla sitt utseende och minska slitage. Tänk på att pläterde armband är mer känsliga än armband gjorda av rostfritt stål . (Se ovan.) Rengör med en mjuk borste och milt tvålvatten. Efter all rengöring ska klockan torkas torr med en torr mjuk trasa.

  • Läderarmband är en förslitningsdel och är en naturprodukt som är väldigt känslig för fukt, svett, kemikalier och nötning. Armbandet har bara en begränsad livslängd och skall (även av hygieniska skäl) bytas mellan 6-12 månader beroende hur man använder bandet. Vid byte skall även bandstiften kontrolleras eller bytas.

  • Ett armband som är av rostfritt stål oxiderar inte och behöver normalt inte putsas. Den kan eventuellt rengöras med lite såpa och vatten. Tänk på att din klocka inte alltid tål för mycket kontakt med vatten, läs om din klockas vattensäkerhet.

  • Ett armband och klocka som är pläterat måste skötas mer varsamt. Ett pläterat armband är mer ömtåligt än ett armband i rostfritt stål. Varsam hantering och rengöring är a och o med alla klockor och klockarmband. Ett pläterat armband som ska rengöras måste rengöras mycket försiktigt. Ett ordentligt gnuggande sliter självklart på den pläterade ytan och du riskerat att förkorta livslängden om det putsas för mycket.

  • Fel hantering och skötsel är oftast orsaken till varför metallen blir missfärgad.

  • Ett stort problem för ett fåtal människor är att de utsöndrar ämnen i huden som gör att metall missfärgas. Det kan i extremfall röra sig om några timmar innan ett smycke är missfärgat och fult. Det är tyvärr inget att göra något åt att det blir så. De allra flesta har tack och lov inte det problemet.

  • Ändring av tid och datum på din klocka ska helst inte göras mellan kl 22.00 och 02.00 (detta gäller klockor med datum då det är 24 timmars urverk) då detta kan skada mekanismen inuti klockan.

Många modeller är designade med strasstenar. Vissa märken har äkta diamanter och då kommer ett certifikat med klockan. Varje sten sätts dit med lim för hand och ibland kan en sten trilla av. Det kan bero på flera faktorer som att limmet torkat ut pga kallt klimat eller om det kommit vatten på stenarna. Stenar och skruvar går tyvärr inte under garantin men kostar inte mycket att åtgärda hos en urmakare. Vi på Åkströms tycker givetvis att stenar ska hålla mer än 3 månader och ger därför våra kunder 100:- tillgodo för upp till 3 stenar som lossnar inom 3 månader om du skickar in kvittot till oss. Mejla vår support för mer information. 


Skulle din klocka komma skadad eller med en saknad sten redan vid leverans ber vi dig ta kontakt med oss omedelbart. 

Klockan kommer i originalask med manual och tillverkarens officiella garanti.

Vi skickar också med en extra garanti från Åkströms. 




Om klockan fungerar men sekundvisaren står stilla kan klockan ha en kronograf och då är sekundvisaren ett tidtagarur. Tidtagaruret går igång när man trycker på knappen vid klockan 2. Man stoppar kronografen genom att trycka på samma knapp och nollställer sedan kronografen genom att trycka på knappen vid klockan 4. Kronografen ska i regel inte vara i gång konstant då batteriet tar slut snabbare. De flesta klockor har en sekundvisare för den vanliga tiden i en av de mindre urtavlorna, den kan man inte stänga av utan att dra ut kronan. 

Titta alltid på klockans baksida för att veta vilken vattensäkerhet den har innan du börjar använda din klocka!


Termen "vattentät" används inte längre då den kan vara missledande eftersom klockor kan motstå vatten i olika mängder. Vattenhållbarhet innebär i vilken utsträckning klockan kan bli blöt, eller motstå trycket som uppstår av en viss mängd vatten. Enheten (ATM , Bar , M , eller FT) hänvisar till graden av trycktestet. Dessa siffror förklarar mängden tryck klockan är tillverkad för att tåla och betyder inte djup, även om detta är en vanlig missuppfattning. Du kan tex inte dyka 50 meter under vatten med en 5 ATM. Det är viktigt att komma ihåg att vattenmotstånd mäts vid en statisk eller orörlig tillstånd under kalla förhållanden. Det tar inte hänsyn till att trycket ökar med hastigheten (rörelsen). När du simmar du lägger tryck helt enkelt genom att flytta klockan i vatten.


Din garanti täcker endast klockor som är 10ATM eller över och då är det viktigt att med jämna mellanrum kontrollera att gummipackningen inte har torkat ut. Upprepad exponering av klorin, saltvatten eller tvål kan torka ut packningen och då släpper klockan in vatten. 


OBS! Använd ej din klocka i varmdusch, bastu eller heta bad i badkar då det kan påverka packningen och de flesta klockor är inte lämpade för ånga och värme. Kondens kan uppstå, även i klockor som är 10 ATM och över om de exponeras för ånga eller varma bad. Plötsliga temperaturväxlingar kan göra att det uppstår undertryck i klockan, vilket kan orsaka kondens. Om detta inträffar  kan man se vätska innanför glaset. Om vätskan inte längre syns betyder det inte att luftfuktigheten har försvunnit. Klockan måste snarast lämnas in till en urmakare, som kan öppna klockan och avlägsna fukten. Fukten kan tränga in i själva urverket och klockan kan gå sönder. Inte ens klockor märkta med 10 eller 20 ATM är skyddade mot temperaturväxlingar. Kondens kan t.ex. uppstå om du går från minusgrader utomhus till hög inomhustemperatur eller förvarar klockan i badrummet medans duschen används. Att detta uppstår inuti en klocka är alltså inte nödvändigtvis ett fabrikationsfel, och klockan kan därför inte alltid reklameras. Detta avgör tillverkaren.


Enheten som anges kan se olika ut i olika delar av världen eller på olika modeller och sidor på internet. Ett exempel kan vara att 30 meter= 3ATM=3BAR=100ft alla har samma betydelse så som 1000mm=100cm=10dm=1m egentligen är samma mått.


Din klocka är märkt med den vattensäkerhet som den klarar av. Se klockans baksida!



Hållbarhet (Tryck)

ATM 3 (30m)

ATM 5 (50m)

ATM 10 (100m)

ATM20 (200m)

Damm

Ja

Ja

Ja

Ja

Vattenstänk

Ja

Ja

Ja

Ja

Lätt regn

x

Ja

Ja

Ja

Dusch/Ösregn

x

x

Ja

Ja

Simmning

x

x

Ja

Ja

Fridykning

x

x

x

Ja

Fukt/Ånga

x

x

x

x

Att visarna för tidtagningen nollställer sig fel är inte helt ovanligt, det händer ibland. Oftast krävs då endast att man gör en kalibrering av visarna.

Se till att tidtagningen är nollställd (knappen vid klockan 4) och dra ut kronan (stora skruven på sidan av uret vid 3an) ett eller två hack. 

Trycker du sedan på en av knapparna vid klockan 2 och 4 kommer du se att en av visarna flyttar sig. Beroende på vilket läge kronan står i och vilken knapp du trycker på ställer du in olika visare och i olika riktningar. När du har kalibrerat klart trycker du kronan hela vägen in igen och nu är kronografen i sitt nya nollställda läge. 


På vissa klockor fungerar det något annorlunda, där drar du ut kronan i det yttersta läget. Sedan trycker du på den översta knappen för att ställa första visaren, när du ställt den rätt trycker du på den nedre knappen, då byter du vilken visare som du ställer. Så gör du så tills du ställt om alla visare som som behövs justeras.


Du kan gå till en klockbutik som säljer samma märke och fråga en urmakare om du är osäker på hur du ska göra med just din modell. 

Armband täcks inte av garantin från klocktillverkaren, se det garantihäfte som finns i asken klockan levererades i. Missfärgningar, slitage, fel på låsmekanismen, sprintar och länkar täcks inte av din garanti.

Naturligtvis får du hjälp om din klocka kommer trasig vid leverans, men du måste omgående ta kontakt med oss om detta händer. Observera att klockan inte får vara använd och skyddsplasten måste vara kvar på klockan för att vi ska kunna hjälpa dig med det trasiga armbandet.

Klockor som returneras som nya men är använda kan vi inte acceptera eller ta ansvar för.

BESTÄLLNING & BETALNING

Åkströms använder Klarna Checkout för privatkunder. Detta gör det möjligt för våra kunder att betala via fakturabetalning, delbetalning, kontokortsbetalning samt direktbetalning. Våra fakturor skickas ut via mail i samband med att ordern skickas från oss. Fakturan har en förfallotid på 14 dagar.


Klarna Checkout presenterar viss information för dig så snart du är identifierad. Vilken information du behöver ange för att uppnå identifiering kan variera mellan olika köptillfällen och kunder. Någon kreditupplysning tas aldrig direkt i Klarna Checkout utan vid behov beroende på det betalningsalternativ du har valt. Kreditupplysningar som tas av Klarna påverkar inte din kreditvärdighet och kan inte ses av andra som begär kreditupplysning om dig, t ex banker. Sedan du har identifierats uppvisar Klarna Checkout vilka alternativ som är tillgängliga för just dig. Faktura är förvalt som betalningsalternativ men du kan givetvis fritt välja något av de andra alternativen såsom direktbetalning via bank eller betalning med kort. Vilka alternativ du erbjuds kan växla från tid till annan.


För information om din betalning kontakta Klarna via klarna.com/sv/kundservice 

Tack för din beställning!

Om du har inte fått en bekräftelse via e-post eller sms vänligen ta kontakt med oss på Åkströms-Kundtjänst. Vi kontrollerar gärna vad som har hänt.  Det kan vara så att du har angett en felaktigt e-postadress när du gjorde din beställning. Kom ihåg att alltid kolla din skräppost. 

Om du har fått en rabattkod så går det bra att registrera den i kassan. Observera att det inte går att kombinera flera rabattkoder.

När du har lagt dina produkter i varukorgen klickar du på "Klarna kassa" på sidan som kommer upp automatiskt. Fyll i din epostadress och postnummer så kommer alternativet att lägga till en rabattkod upp under "övrigt". Sedan går det bra att fullfölja köpet som vanligt.

FRAKT & LEVERANS

  • Leveransen av ditt köp är alltid fraktfritt när du gör en beställning hos oss.
  • Alla paket skickas i regel alltid med DHL, rekommendetat, från vårt lager.
  • Beställningens totala leveranstid beror på om det du beställer finns hemma i vårt lager eller om vi beställer hem det i samband med din order.
  • Det tar normalt sett 1-2 vardagar för ett paket att komma fram till ditt närmaste uthämtningsställe från det att vi har skickat ut det men vi kan inte ansvara för eventuella förseningar som uppstår hos DHL.
  • När en produkt skickas från vårt lager får du ett bekräftelse-SMS med ett spårningsnummer så att du kan spåra ditt paket. DHL skickar sedan ett avi-SMS när paketet har kommit fram till uthämtningsstället.
  • Du kan söka på ditt postnummer här för att se vilket ombud paketet levereras till. Det första alternativet som kommer upp är det ombud paketet skickas till, det går inte att välja själv.
  • Påminnelse-AVI skickas även ut av DHL om paketet inte hämtats ut efter några dagar.
  • Paketet ligger hos ditt ombud i 14 dagar. 
  • Om du endast har beställt en eller flera lagervaror kan de skickas samma eller nästa arbetsdag beroende på vilken tid på dygnet du har beställt.  
  • Om du har köpt en beställningsklocka tar det vanligtvis 8-10 arbetsdagar att få in den till vårt lager. Det kan ibland ta längre tid men ofta får man sin produkt levererad inom 14 arbetsdagar.
  • Om du har köpt en lagervara och en beställningsvara kommer din order att skickas ut när den är komplett. 

För ej uthämtade paket förbehåller vi oss rätten att debitera dig för returfrakt, expeditionsavgift och hanteringsavgift, för närvarande 199:-, om du vill få det utskickat igen. Ett bekräftelse-SMS skickas till kunden när produkten är skickad från vårt lager. DHL skickar sedan ett avi-SMS när paketet har kommit fram till uthämtningsstället. Påminnelse-SMS skickas även ut av DHL om paketet inte hämtats ut efter några dagar. Paketet ligger hos ditt ombud i 14 dagar. Om man vill ha sitt paket utskickat igen kan man kontakta vår kundtjänst för att få en länk där man kan betala in avgiften. 

Om du inte vill ha din produkt kommer dessa 199 kronor att dras av innan du blir återbetalad. Låt aldrg ett paket gå i retur utan att kontakta kundtjänst först, då ej uthämtade paket inte räknas som ett ångrat köp automatiskt.

Vi gör vårt bästa för att leverera så fort som möjligt men ibland uppstår dessvärre förseningar. Vi garanterar därför inte leverans till en viss dag och reserverar oss alltid för förseningar. Om en produkt inte kan levereras i tid kommer vi att ta kontakt och informera dig om förseningen. Drabbas vi av förseningar brukar det inte röra sig om många dagar. När din försenade produkt har nått oss prioriteras den i packningen och skickas så snart som möjligt vidare till dig.

Om en order blir sen behöver du inte oroa dig för att förfallodatumet hinner gå ut på din faktura. Våra fakturor skickas ut via mail i samband med att ordern skickas från oss. 

ÅNGERRÄTT & RETURER

Vi är tacksamma för varje order men vi vet att ibland vill man ångra sitt köp pga olika anledningar. Vi tillämpar distanshandelslagen vilket innebär att man alltid har 14 dagars full ångerrätt från att man har fått sin produkt. Det räcker att du kontaktar oss inom dessa 14 dagar för att kunna ångra ditt köp. 


Ångerrätten gäller ej på:

  • Klockor som har använts så att det blivit märken eller skador. Detta kan vi inte acceptera eller ta ansvar för.
  • Klockor vars armbandslänkar har justerats.
  • Klockor som du har reparerat eller ändrat på, på något sätt.
  • Intimprodukter som inte har särskild plombering, så som underkläder och örhängen. 

(Detta gäller alltså ångerrätten inte reklamation av en skadad vara vid leverans.)

Mejla vår kundtjänst för att meddela oss att du har ångrat dig och vill skicka tillbaka din produkt, ange alltid ditt ordernummer.

När du har mejlat oss ger vi dig all information som du behöver för att skicka tillbaka varan samt en retursedel. Vi erbjuder våra kunder en rekommenderad fraktsedel för endast 99:- som dras från varuvärdet vid återbetalning. Fraktsedeln mejlas automatiskt tillsammans med retursedeln och du kan själv välja om du vill använda den eller köpa porto via annat bolag. Det går bra att använda vår fraktsedel hos samma ombud du hämtade ut ditt paket från.


  • Tänk på att skicka tillbaka alla dokument som originalgarantibeviset, ask etc med varan.
  • Kläder kan provas men inte användas eller tvättas innan retur och får inte ha fläckar, märken, skador eller annat som göra att dom inte går att sälja igen.
  • Varor som returneras utan kontakt med och godkännande av kundtjänst kan vi inte ta ansvar för.
  • Retursedel som tillhandahålls måste användas vid alla godkända returer.
  • En fraktsedel erbjuds alltid vid alla former av returer. Om köparen väljer att använda ett annat retursätt ersätter vi inte dessa fraktavgifter.
  • Låt aldrg ett paket gå i retur utan att kontakta kundtjänst först, då ej uthämtade paket inte räknas som ett ångrat köp automatiskt.
  • Hämtas inte paketet ut i tid och går i retur till oss uppstår det en kostnad på 199 kronor om du vill få det utskickat igen. Om du inte vill ha din produkt kommer dessa 199 kronor att dras av innan du blir återbetalad.


Om du har gjort en beställning som du redan ångrar och du ännu inte har fått en notifikation om att den är skickad, behöver du så snabbt som möjligt mejla vår kundtjänst som kan stoppa utskicket och makulera ditt köp. Inga avgifter tillkommer. 

Ibland kan det bli fel, men det är ingen fara.

Vare sig om du själv har råkat beställa fel eller om vårt lager har skickat ut fel modell eller något kanske är felmärkt ska du genast ta kontakt med vår kundtjänst. Se till att även mejla in bilder för att underlätta för oss att ta reda på vad som kan ha gått fel så att vi kan hjälpa dig så snabbt som möjligt.


OBS! Vissa färger kan vara svåra att fånga på en bild på grund av att blixt måste användas etc, så en viss skillnad kan förekomma mellan färg på bild och färg på produkten i verkligheten.

  • Om du ångrar köpet eller beställt fel vara står du för frakten själv. Vi erbjuder våra kunder en rekommenderad fraktsedel för endast 99:- som dras från varuvärdet vid återbetalning. Fraktsedeln mejlas automatiskt tillsammans med retursedeln och du kan själv välja om du vill använda den eller köpa porto via annat bolag. Det går bra att använda vår fraktsedel hos samma ombud du hämtade ut ditt paket från. 

  • Om vi har råkat skicka fel vara eller om varan är trasig när du får den, står vi naturligtvis för frakten. Vi kommer då att mejla dig en förbetald fraktsedel som ska skrivas ut och sättas på paketet. 

  • Skulle du behöva skicka in varan för reparation i ett senare skede står vi för frakten om reparationen går under garantin. Om du själv orsakat skador på varan eller har ett fel som inte täcks av din garanti står du för frakten fram och tillbaka plus eventuella reparationskostnader. Du betalar för reparationskostnaden (som inkluderar frakt- och hanteringskostnader) i förväg och får en länk av kundtjänst där du enkelt kan betala. 

  • En fraktsedel erbjuds alltid vid alla former av returer. Vi kan tyvärr inte ansvara för några kostnader om du själv väljer att köpa en fraktsedel från ett annat fraktbolag trots att vi har skickat en betald fraktsedel. 

När vi har tagit emot din retur och den har blivit behandlad på vårt lager kommer din order att krediteras. Vi ser till att din faktura hos Klarna makuleras. Kom ihåg att om du använder vår fraktsedel kommer kostnaden för denna att ligga kvar på fakturan. Om du redan har betalat kommer du att bli återbetalad till samma konto som pengarna drogs från inom ett par arbetsdagar.

Vi rekommenderar att man tar kontakt med Klarna om man har vidare frågor om sin betalning då vår tillgång till din information är begränsad.

Om du har köpt din vara via en av våra partners, sköter vi kontakten med dem och ber dem återbetala/makulera fakturan.


GARANTI & REKLAMATIONER

Garanti är ett, frivilligt, extra skydd som tillverkaren erbjuder och de flesta produkter som vi säljer kommer med 2 års garanti. Vi skickar alltid med ett eget garantikort som förklarar hur man registrerar sin produkt hos oss så att man kan få ett garantinummer som man sedan skriver ner på kortet man fått.

Garantin på klockor täcker urverket, urtavlan och visarna, den täcker inte följande:

  • Skador till följd av felaktig skötsel/användning, olycksfall, slarv eller annan yttre påverkan.
  • Fuktskador på ej vattentäta ur (vattentätt = 10 ATM eller högre ATM).
  • Skador till följd av ingrepp som utförts av annan än auktoriserad återförsäljare.
  • Skador och slitage på plast-, gummi-, läderarmband, länkar samt ytbeläggning på dessa.
  • Skador och slitage  på glas, ring, krona, knappar, boett, armband, bandstift, stenar och övriga ytliga delar.

Garantivillkoren kan skilja sig mellan de olika tillverkarna och finns angivna i klockans inrtuktions-/garantibok.

Att reklamera en vara innebär att du kontaktar oss och berättar vad som är fel med den och kräver att vi rättar till felet. I Sverige har du alltid tre års reklamationsrätt. 

Det är viktigt att du kontaktar oss och berättar om felet så snart som möjligt. Att reklamera inom två månader från det att du upptäckt felet räknas alltid som inom skälig tid.

Du kan reklamera alla fel som visar sig på en vara. Men vi ansvarar bara för felet om det är ursprungligt, det vill säga att felet funnits i varan redan när du tog emot den. Ett ursprungligt fel behöver inte visa sig direkt. Det kan handla om ett ursprungligt fel även om felet visar sig efter viss tid. 

Ett fel som beror på vanvård, onormalt bruk (handhavandefel), olyckshändelse eller liknande förhållande kan vi inte hållas ansvariga för.

Fel som visar sig inom sex månader efter det att varan levererades förutsätts ha funnits vid leveransen om inte annat visas. Om felet visar sig först senare måste du som konsument kunna bevisa att felet funnits redan vid leveransen, det vill säga att det är ett så kallat ursprungligt fel.

Vi har i första hand rätt att försöka åtgärda problemet. Detta innebär det att vi ska ges möjlighet att laga varan eller leverera en annan likvärdig vara. Du kan alltså inte kräva en hävning och dina pengar tillbaka utan att först ge oss en chans att ordna det som är fel och att vi försökt avhjälpa felet flera gånger utan att lyckas.

Garanti och reklamationsrätt är två olika saker. Garanti är frivilligt och kan ses som ett komplement till de rättigheter du har enligt konsumentlagstiftningen

Ny klocka:
Om din klocka är skadad eller någon funktion inte fungerar som den ska när du precis har fått hem den skickar vi naturligtvis ut en helt ny om modellen finns tillgänglig, alternativt återbetalas du eftersom din ångerrätt fungerar precis som vanligt. Klockor som har stannat behöver oftast bara ett nytt batteri och vår kundtjänst brukar i regal alltid hänvisa att man får batteriet bytt. Vi ersätter naturligtvis kostnaden för batteribytet om klockan stannar inom 14 dager från att du fått den. Anledningen till att batterier kan ta slut så snabbt beror på att ett batteri sätts i när klockan tillverkas och den kan sedan ha legat länge på ett lager etc innan den hamnar i händerna på en kund.


Använd klocka:
Om du, efter en tids användning, behöver utnyttja din garanti eller reklamationsrätt ber vi dig ta kontakt med vår kundtjänst så att vi kan avgöra vad som ska göras för att du ska få hjälp så smidigt som möjligt. Om skadan är synlig behöver vi en bild på produkten så att vi kan hjälpa dig på bästa sätt. Tänk på att ta en bild med bra fokus så att vi kan se skadan bättre eftersom vi inte kan se skadan ordentligt om fokuset är fel, eller ljus reflekteras på bilden. Om du upptäcker ett fel på din produkt och trots detta fortsätter att använda den, kan vi tyvärr inte ansvara för eventuella skador detta kan medföra. 

Vi har en egen urmakare och när en garantireparation av din klocka har blivit godkänd av vår skadereglerare kommer du bli ombedd att skicka in klockan till oss. När vi mottagit returen får du en automatisk notifikation och vi kommer sedan att ta bilder på klockan för dokumentation innan vi skickar den till vår urmakare som ska utföra en reparation.
Du får sedan ett sms och mejl när klockan blivit lagad och är på väg tillbaka till dig. Reparationstiden varierar beroende på felet på klockan och hur stor arbetsbelastning urmakaren har men tar normalt sett ca 5-7 veckor.
Skulle det framkomma att felet inte täcks av din garanti/reklamationsrätt eller beror på yttre påverkan kommer vi att höra av oss till dig innan reparationen utförs och vi kan komma att debitera dig för frakt- och hanteringskostnaderna som uppstått. Vi skickar annars inga uppateringar under reparationens gång, man kontaktas igen när produkten har blivit lagad och tillbakaskickad eller om det skulle det uppstå förseningar.

Du får ett Åkströmsgarantikort med de produkter som har 2 års garanti.


Du kan gå in och registrera din produkt HÄR.


150kr till dig!

Börja prenumerera på vårt nyhetsbrev och få 150kr att handla för direkt

Visa varukorg

Varukorg är tom

Praktiska tillbehör

Klocklåda för 3 klockor Klocklåda för 3 klockor - med siktglas
289 kr
399 kr

Klocklåda för 12 klockor - med siktglas Klocklåda för 12 klockor - med siktglas
699 kr
999 kr

Klocklåda för 10 klockor - med siktglas Klocklåda för 10 klockor - med siktglas
599 kr
899 kr

Önskelista

Har du inga önskemål?

Compare List (0)

Nothing in the compare list!