Kundtjänst

Din klockbutik i Sverige sedan 2012

  • BankID
  • Klarna Installment
  • Mastercard
  • Swish
  • Visa

Betala säkert

Din önskelista

Din önskelista är tom!

Din kundvagn

Din kundvagn är tom!

Din jämförelselista

Black Weekend! Upp till -75%. Klicka här

Garanti-Information

Om inte annat skrivs, gäller den lagstadgade garantiperioden på 24 månader för alla produkter. För flera enskilda artiklar får du även enskilda garantibevis.

Dessutom har du möjlighet att köpa ett utökat skydd med vår service "Åkströms Protection" under försäljningsprocessen.

Åkströms garanti

Ägaren av Åkströms (se imprint) garanterar att alla produkter som säljs fungerar korrekt under en period av 24-månader från inköpsdatumet enligt respektive tillverkares specifikationer.

För att kunna göra anspråk på garantin, krävs förutsättningen att produkten hanterats varsamt och att varan har använts för det avsedda användningsområdet enligt tillverkarens bruksanvisning, samt att man kan bevisa att varan har underhållits med jämna intervaller enligt rekommendationerna.

Garantin täcks inte av slitage på exempelvis glas, armband och tätningar, samt skador på urverket och boett som kan bero på vanligt slitage eller på skador av klockans mekanismer som orsakas av slitage (t.ex. vattenintrång i vattentäta klockor, på grund utav att tätningar har slitits ut eller för kronaxlarna har blivit böjda, då vattenmotstånd aldrig är en permanent egenskap i en klocka). Om det inte går att reparera eller byta ut delar av klockan kan Åkströms antingen byta klockan mot en jämförbar produkt av samma märke eller kvalitet, eller återbetala inköpspriset. Om varan är något försämrad i sina produktegenskaper, såsom en sämre precision eller en förminskad styrka i mekaniska klockors gångreserv vilket kan orsakas av daglig användning, förbehåller sig Åkströms rätten att, efter ett expertutlåtande av urmakaren, utföra en reparation genom att antingen erbjuda en prisreduktion eller genom att erbjuda en prisvärd service för att reparera klockan (för närvarande max. 20 euro eller motsvarande i andra valutor).

Tillägget "Åkströms Protection" begränsar inte dina rättigheter som konsument när det gäller säljarens juridiska garantiförpliktelser, utan är istället i bästa fall en utökning av dessa.

Till garanten, se bemärkningen (se imprint)

Tillverkargaranti

I många fall får du, utöver det juridiska skyddet och Åkströms-protection tillägget, ett tillverkarspecifikt garantilöfte - i de flesta fall dessutom under 24-månaders period. Stämmer detta, hittar du tillverkarens garantibeskrivning och information om garantin i den skriftliga dokumentationen och ytter- och innanmätet av produktens förpackning.

Behåll fakturan för inköpet under garantiperioden för att kunna använda tillverkarens garanti, då vi som återförsäljare inte kan behandla dessa garantibevis. Tillverkarna vi arbetar med accepterar fakturan som inköpsbevis och ser inköpsdatumet som början av garantiperioden.

Vänligen läs informationen under ”I händelse av garanti” innan du skickar en artikel till tillverkarens servicecenter.

I händelse av garanti

Vi hoppas att det inte händer, men ibland är olyckan framme. Håll huvudet kallt. Vi hjälper dig gärna!

Det är viktigt att du kontaktar oss så snart en defekt blir synlig, och inte när några veckor passerat eller till och med månader. Detta kan leda till att skador uppstår. Vid vattenintrång, placera klockan med en urskruvad krona på ett element för att få ut fukten från insidan av klockan. Avstå från att använda våld om vissa funktioner av klockan fastnar. Lämna istället över ansvaret till en professionell klockmakare. Öppna aldrig boett på egen hand, oavsett om det gäller fram- eller baksidan av klockan. Om en batteridriven klocka stannar, kan du anta att batteriet är svagt. Låt i detta fall en specialist kontrollera och byta ut klockan. Om problemet inte är batteriet kan urverket ha blivit skadat.

Kontakta oss för att diskutera hur du ska gå tillväga. I vissa fall kan det vara klokt att skicka produkten direkt till tillverkarens serviceavdelning. I andra fall kan det vara bättre att låta oss hjälpa dig.

Inkludera alltid en kopia av fakturan som inköpsbevis och ett ifyllt och signerat garantikort, i den mån du fick ett sådant.

Inkludera även ett dokument med dina personuppgifter: Namn, adress, returadress, telefonnummer, e-post, om du har mailat oss innan, en utskrift av e-post konversationen, felbeskrivning, vad som inträffade, när det hände, vad som har gjorts hittills, om det finns flera fel, speciella önskemål ...

Packa produkten med varsamhet så att inga ytterligare skador kan uppstå. Det är bäst att använda originalförpackningen, om sådan finns.

Skicka alltid produkten som ett spårbart och försäkrat paket och inte som ett vanligt paket med frimärken. På så sätt har du alltid ett bevis på att paketet levererats, produkten är försäkringsskyddad och du kan dessutom spåra paketet online.

När paketet mottagits av oss eller av ett annat servicecenter, tillåt vänligen en genomsnittlig behandlingstid på 2–4 veckor, och i sällsynta fall upp till 8 veckor. Alla servicepunkter meddelar inte kunden att varan har mottagits, så kontrollera detta på mottagarens webbplats med paketnummer, exempelvis via DHL: s webbplats.

Om det, mot förväntningarna, uppstår problem i behandlingen av ditt ärende kommer du att kontaktas, så ange alltid ditt telefonnummer och e-postadress. Du kommer också att kontaktas om vi inte kan behandla ditt ärende gratis av legitima själ. I detta fall får du en beräkning på kostnaden, och i de flesta fall ett personligt telefonsamtal från urmakaren som förklarar de bakomliggande orsakerna. Du får då själv bestämma om du vill reparera klockan mot en avgift eller inte.

Viktig information om garanti finns även på vår FAQ-sida!